Tuesday 1 March 2016

Penjagaan Nangka Madu

Nama saintifik bagi pokok nangka ialah artocarpus heterophylus daripada keluarga moraceae.Nangka berkemungkinan berasal dari India. Tanaman ini juga terdapat di Indonesia, Thailand dan Filipina. Di negara kita nangka banyak ditanam di Johor, Pahang, Kedah, dan Terengganu.

Buah ini sangat diminati kerana enak dimakan begitu sahaja atau dibuat jus minuman, kordial, kari dan sebagai pencuci mulut.


Poko perlu dicantas  untuk menghasilkan kecergasan pokok , untuk mendapatkan bentuk kanopi yang sesuai dan merangsang pengeluaran buah. Cantasan melibatkan pembuangan dahan yang mati, berpenyakit dan membuang sulur air. Cantasan dahan yang tidak diperlukan memberi laluan udara dan sinaran matahari yang diperlukan. Putik  perlu dibiarkan satu sahaja setangkai  untuk menghasilkan buah yang sihat, berbentuk normal dan seragam.


Pokok nangka memerlukan pengairan untuk menggalakkan pertumbuhan yang sihat dan untuk mengelakkan tekanan kekurangan air semasa musim kemarau

Kita perlu melihat melihat perubahan sifat luar buah untuk menganggarkan peringkat kematangan buah nangka. Duri nangka kelihatan tajam dan rapat antara satu sama lain pada peringkat muda. Buah yang sudah matang, durinya semakin tumpul dan menjarak antara satu sama lain. Kematangan buah juga dapat dikesan apabila tangkai yang kelihatan mengecut dan bahagian absis pada tangkal buah membengkak. Buah yang masak juga apabila buah dijentik atau diketuk, mengeluarkan bunyi kosong (tidak padat) selain dapat dikesan melalui baunya.


Rujukan :



No comments:

Post a Comment