Wednesday 2 March 2016

Teknik Meningkatkan Hasil Jambu Madu






Serangan lalat buah dan hujan lebat telah menyebabkan buah jambu madu yang masak ranum sangat  sedikit dapat dipetik pada kali ini. Daun-daun pokok jambu madu juga telah diserang oleh ulat beluncas. Sudah pasti kerja-kerja pemangkasan kali ini agak memenatkan.  
Pertumbuhan pokok jambu madu yang sihat sangat memerlukan pembajaan dari peringkat anak benih lagi. Pokok dewasa mesti mendapat pembajaan tiga bulan sekali atau paling tidak dua kali dalam satu tahun. Baja perlu ditabur di sekeliling pokok dengan radius satu meter dengan kuantiti yang sesuai. Pembajaan perlu dilakukan dua kali seminggu jika buah sedang berbuah. Baja NPK dan organik banyak terdapat di pasaran untuk menyuburkan pokok jambu madu ini.

Hasil yang terbaik dapat diperoleh jika dilakukan pemangkasan yang betul terhadap pokok ini. Pemangkasan ranting dan dahan perlu dilakukan untuk pembentukan kanopi yang sempurna kerana banyaknya ranting dan dahan sangat mempengaruhi jumlah buah yang akan terhasil.  Bahagian pokok yang perlu dipangkas ialah bahagian yang terkena penyakit, sudah tua, terlindung cahaya matahari dan ranting yang tumbuh ke arah dalam pokok. Untuk mengelakkan pokok daripada stres , jumlah daun yang dibuang mestilah tidak melebihi satu pertiga daripada jumlah daun pada pokok tersebut.


Rujukan :


No comments:

Post a Comment