Thursday 3 March 2016

Khasiat Daun Kemangi untuk Kesihatan


Pokok kemangi sangat mudah ditanam. Kita hanya perlukan keratan batang pokok tersebut dan cucukkannya sahaja ke tanah. Pokok ini mempunyai khasiat yang sangat banyak kepada manusia jika dijadikan diet harian. Berikut beberapa manfaat daun kemangi bagi kesihatan lelaki dan wanita.
1. Meredakan demam & masuk angin
Daun kemangi mampu meredakan demam dan masuk angin yang diderita oleh kanak-kanak umur bawah lima tahun ( children under five ). Kaedahnya adalah dengan mengambil beberapa daun kemangi, kemudian dilumatkan dengan bawang merah 
dan minyak kelapa, lalu dilumurkan ke perut, dada, dan punggung kanak-kanak tersebut.

2. Menyihatkan mata dan mulut
Vitamin A dalam daun kemangi memiliki kemampuan untuk mengubati infeksi mata, meredakan mata yang stres, dan mencegah gangguan pada mata lainnya. Bukan itu sahaja, selain daun mint, kemangi juga berupaya menyegarkan bau mulut jika dimakan di samping dapat mencegah bau badan dan bau mulut. Kebanyakan daripada kita memanfaatkan daun ini sebagai ulam ketika makan nasi atau dicecah dengan sambal.

4. Anti inflamasi
Kemangi merupakan agen anti inflamasi yang bertugas menyembuhkan bengkak dan berkesan meredakan radang sendi. Kemangi juga termasuk sumber kalsium yang baik yang diperlukan tulang untuk mencegah osteoporosis.

5. Menopouse
Kemangi dapat menunda menopouse disebabkan kandungan triptofan pada daun kemangi dapat menunda monopause. Oleh sebab itu, perbanyakkanlah mengambil daun ini dalam diet harian anda khususnya kaum wanita  jika anda ingin menunda masa menopouse.

6. Mencegah batuk
Di Thailand, kemangi digunakan sebagai perencah masakan. Di India dan sebagian wilayah di Afrika, daun kemangi direndam dengan air panas untuk dijadikan minuman the. Teh kemangi dihidangkan pada saat perubahan musim kerana ketika ini mereka mudah diserang batuk, selesema, atau demam.

7. Mengatasi Keputihan
Kandungan kimia dalam kemangi dapat membunuh kulat penyebab keputihan. Oleh itu ketika anda mengalami keputihan, rajin-rajinlah mengambil daun kemangi sama ada sebagai ulaman atau dicampur dengan makanan lain.

8. Merangsang Sel Telur
Daun kemangi dapat membantu proses pematangan sel telur (ovulasi) kerana kandungan  stigmaasterol dalam kemangi merangsang pematangan sel telur (ovulasi).

9. Antiradang
Kandungan cineole, myrcene dan eugenol yang terdapat pada daun kemangi berfungsi sebagai antibiotik semulajadi dan antiperadangan.

10. Kesihatan Jantung
Berdasarkan beberapa penelitian, daun kemangi berfungsi dalam memelihara kesihatan jantung kerana kandungan betakaroten dan magnesium. Kedua-duanya merupakan mineral penting yang berfungsi menjaga dan memelihara kesihatan jantung.

11. Mengatasi Stroke
Meningkatkan fungsi pembuluh darah nadi (artery) pada pesakit stroke kerana kandungan isoflavon pada kemangi dapat meningkatkan fungsi pembuluh darah nadi (artery) kepada pengidap stroke.

12.Mengubati Panau
Panau juga dapat disembuhkan dengan cara menghaluskan daun kemangi yang harus dicuci bersih, campurkan dengan sedikit kapur sirih dan sapukan pada bahagian badan yang terkena panau tersebut.

13. Manfaat Yang Lainnya
Para perokok disarankan mengunyah daun kemangi apabila teringin hendak merokok. Dengan begitu, kekuatan antioksidan mampu memperbaiki sistem yang rosak akibat daripada nikotin. Kemangi juga sangat berkesan dalam meredakan stres, mencegah diabetes, dan mengatasi masalah kidney stone.


Rujukan :



1 comment: