Monday 28 March 2016

Matag: Kelapa Hibrid yang Popular




Kelapa matag ialah kelapa hibrid yang dihasilkan daripada pendebungaan silang Kelapa Rendah Malaya dan Kelapa Tagnanan.  Ketinggian pokok MATAG boleh mencapai 15 meter.  Daun, bunga dan buahnya berwarna sama ada hijau atau jingga pucat, bergantung kepada jenis pokok induk Kelapa Rendah Malaya.  

Kelapa MATAG boleh mengeluarkan antara 25 hingga 30 ribu biji buah setahun. Berdasarkan harga pasaran RM2.00 sebiji maka dengan keluasan tanaman sehektar atau 2.5 ekar maka hasilnya ialah RM60000 setahun. Alangkah ruginya orang kampung yang membiarkan sahaja tanah mereka terbiar tanpa diusahakan dengan tanaman kelapa matag ini. 

Kelapa MATAG mula berbunga pada tahun ketiga dan proses penuaian bolehlah dilakukan pada tahun keempat dengan kepadatan tanaman yang sesuai ialah 180 pokok sehektar dapat menghasilkan 161 biji sepokok dalam masa setahun.

Ciri-ciri istimewa kelapa matag ialah saiz buah yang besar dan isi yang sama tebal dengan kelapa varieti lain. Buah kelapa yang dituai popular untuk air kelapa muda, santan dan juga kopra. Walau bagaimanapun varieti kelapa yang lain yang tumbuh berhampiran dengan kebun kelapa jenis ini perlu ditebang untuk mendapatkan hasil kelapa matag yang tulen.

Sumber Rujukan:

http://usahawantani-kelantan.blogspot.my/2012/05/kelapa-mataq-tanaman-industri-lumayan.html


No comments:

Post a Comment