Wednesday 9 March 2016

Mulberi yang berkhasiat tinggi



Pokok mulberi atau nama latinnya morus ialah genus tumbuhan dari keluarga moraceae. Pokok ini berasal dari kawasan beriklim panas dan subtropika di benua Asia, Afrika dan Amerika Latin. Namun begitu kebanyakan dari spesies asli Mulberi berasal dari benua Asia.


Terlalu banyak khasiat pokok mulberi ini seperti :

1.Buah mulberi dikatakan dapat memberi kebaikan kepada buah pinggang dan merawat masalah lemah, keletihan, anemia dan masalah rambut beruban.

2.Buah mulberi turut digunakan untuk merawat masalah tidak dapat mengawal mengawal keluarnya air kencing, pening,kembung, dan masalah sembelit.

3.Mengambil buah ini dalam diet kita dikatakan mampu memberi khasiat dan merangsang penghasilan cecair badan yang kurang melalui tanda-tanda seperti mulut mereka agak kering dan lidah terasa panas. 

4.Jus buah mulberi ini juga sesuai kepada mereka yang mempunyai masalah mata kering akibat keletihan mata dan akibat bekerja.

5.Wanita yang mengalami simptom-simptom seperti anemia, kepucatan, rasa , sukar untuk tidur dan jantung berdebar-debar dengan kerap terutamanya selepas melahirkan bayi, disarankan mengambil jus mulberi dengan kerap bagi mengurangkan masalah yang dinyatakan.

6.Daun mulberi pula dikatakan boleh direbus dan digunakan sebagai ubat mencuci mata yang merah dan bengkak. Daun yang telah kering pula boleh dijadikan teh untuk tujuan membersihkan tubuh badan, merangsang peluh, ubat batuk, demam panas dan selsema. Daun yang telah dipanaskan pula dikatakan boleh disapu minyak dan dijadikan sebagai ubat tampal pada luka yang parah.

7.Daun yang telah dilumatkan mujarab dijadikan sebagai ubat tampal pada bekas gigitan atau sengatan serangga berbisa.

8.Akar pokok boleh direbus dan dijadikan sebagai air minum bagi merawat asma, batuk, busung, melawaskan pembuangan air kecil dan radang.

9.Air rebusan kulit pokok mulberi pula dikatakan boleh diminum untuk merawat sistem pernafasan, asma, batuk, bronchitis, busung, menyingkirkan kahak dan hingus, tekanan darah tinggi, kebas tangan atau kaki.

Pembaca yang ingin mencuba khasiat buah, daun, kulit dan akar pokok mulberi perlu meminta nasihat daripada doktor atau pihak yang pakar untuk mengelakkan sebarang masalah yang tidak diingini.


Rujukan :

https://ms.wikipedia.org/wiki/Mulberi

https://suteraungu87.blogspot.com/2013/11/khasiat-buah-mulberry.html#ixzz42TRVOYHO

2 comments:

  1. nanti jangan lupa....koi nk benih pokok ni juga...klu buahnya lebat bawalh ke pjbt getek...
    koi nk rase jugok

    ReplyDelete