Monday 8 August 2016

Pokok Daun Pecah Kaca atau Pecah Beling ( Strobilanthes Crispus ) yang Hebat Kesan Penyembuhannya untuk Batu Karang dan penyakit-penyakit yang lain


Sambungan daripada entri sebelum ini untuk menjelaskan kaedah penggunaan pokok pecah kaca atau pecah beling ini. Semoga bermanfaat kepada para pengunjung blog ini.

Pokok yang menghasilkan bunga berbentuk corong dan berwarna kuning ini diyakini dapat menyembuhkan pelbagai penyakit berikut :

1.Batu Karang
- Petik empat helai daun kemudian didihkan bersama 1 liter air. Minum air rebusan tiga kali seminggu  pada waktu malam. Boleh juga rendamkan daun ini sahaja dalam air yang mendidih dan minum setelah sejuk.

2.Kencing Tidak Lawas
- Amalkan makan sehelai daun sebanyak tiga kali seminggu. Sekali makan sehelai daun. Sebagai contoh sehelai pada hari Isnin, sehelai pada hari Khamis dan sehelai lagi pada hari Ahad.

3.Hemeroid / Buasir
- Ambil daun segar dalam kuantiti 20 - 50 gram, direbus dengan enam gelas air sehinggga  tinggal tiga gelas sahaja. Sejukkan air rebusan dan minum tiga kali seminggu dalam kuantiti satu gelas sekali minum sehari. 

4. Kencing Manis
- Ambil daun segar dalam kuantiti 20 - 50 gram, direbus dengan enam gelas air sehingga  tinggal tiga gelas sahaja. Sejukkan air rebusan dan minum tiga kali seminggu dalam kuantiti satu gelas sekali minum sehari. 

5.Sembelit
- Sediakan setengah genggam daun pecah kaca yang segar, setelah dicuci bersih didihkan dengan dua gelas air sehingga tinggal segelas air sahaja. Tapis dan minum setelah sejuk.





No comments:

Post a Comment