Monday 29 August 2016

Matoa : Buah Unik yang Hebat dan Berkhasiat

Sumber : http://www.vegetafruit.com/2014/10/matoa-fruit-delicious-and-rich-benefits.html

Pokok matoa yang masih kecil...lambat lagi nak berbuah ni

Buah matoa mempunyai keunikan yang tersendiri dari segi bentuk , rasa, dan aromanya. Pesakit kencing manis atau diabetis dinasihatkan mengambil buah ini dalam kuantiti yang terkawal kerana kandungan gulanya yang tinggi.

Matoa sangat kaya dengan vitamin C dan vitamin E yang mampu meningkatkan daya tahan tubuh dan bersifat antioksidan. Vitamin E memang diakui memiliki manfaat sebagai ubat penenang semulajadi yang dapat menghilangkan stres. Buah yang mewah dengan vitamin E ini juga sangat dominan dalam menjaga kecantikan kulit dan mengekalkan keanjalannya. Hasilnya kulit akan sentiasa terjaga dan kelihatan lembap serta halus.

Wanita yang ingin meningkatkan kesuburan mereka dicadangkan meletakkan buah ini dalan senarai diet mereka. Ancaman kanser juga dapat dibanteras dengan mengambil buah ini secara teratur kerana kandungan antioksidannya menjadi musuh kepada sel-sel kanser yang cuba menyerang dan mematikan sel-sel yang sihat dalam badan. Buah yang unik ini juga berupaya merendahkan risiko terkena serangan penyakit jantung.

No comments:

Post a Comment